ל
ת
ר
ו
ם

תרומתך לקרן החדשה לישראל מקדמת מציאות דמוקרטית, שוויונית וצודקת יותר.

כל תרומה מסייעת לנו להמשיך לפעול למען ערכי הקרן. רק ביחד נתרום להגשמת עתיד טוב יותר עבור כולנו.

כיצד אנחנו פועלים

חדשות

שארם לא מחכה לי

צוות הקרן החדשה לישראל

08 בנובמבר, 2022

רק הכרה בכך שהמאבק במשבר האקלים תלוי וקשור ישירות למאבקים חברתיים תבטיח שלא נייצר עוד פתרונות שרק יעשירו את העשירים וירחיבו את אי השוויון העולמי

לצקת תוכן ממשי לחיבור בין מאבקים סביבתיים וחברתיים. צילום: תומר נויברג/פלאש90

משבר האקלים וההתמודדות איתו קשורים ותלויים עבותות במאבקים חברתיים.

"לא שיש לי אשליות בקשר לשארם (פסגת האקלים העולמית שבה המדינות מבטיחות הרבה ובסוף עושות מעט מידי ולאט מידי, אבל המשלחת של 'מעבר צודק' שנוסעת לשם מטעמנו מרגשת אותי", כותבת אלה ידעיה מנהלת תכניות ארצית בשתיל מבית הקרן החדשה לישראל.

המשלחת, בהובלת מרכז השל לקיימות ושתיל, מבקשת לצקת תוכן ממשי לחיבור בין מאבקים סביבתיים וחברתיים ודורשת מהוועידה והמדינות המשתתפות בה לקדם מדיניות צודקת יותר במערכה מול משבר האקלים. רק הכרה בכך שהמאבק במשבר האקלים תלוי וקשור ישירות למאבקים חברתיים תבטיח שלא נייצר עוד פתרונות שרק יעשירו את העשירים וירחיבו את אי השוויון העולמי. אנחנו לא צריכות ולא צריכים פתרונות קוסמטיים שלא יתמודדו עם עומק הבעיות של השיטה הקיימת.

"המשלחת הזאת היא שיאו של תהליך שהובלנו השנה להכניס ארגוני חברה אזרחית לשיחה על משבר האקלים ולחשוב יחד איך אוכלוסיות שונות יפגעו ממשבר האקלים, איך אפשר לצמצם את הפגיעה הזו ועל הדרך גם להגדיל את השיוויון והסולידריות ולשפר את החיים של כולנו", מוסיפה אלה ידעיה.

"בימים האלה בהם אנחנו מודאגים יותר מהרגיל לגבי העתיד, כל ממשלה שלא תהיה תאלץ להתמודד עם משבר האקלים והשלכותיו. זו מערכה שלא נוכל לשים בצד. זה עומד להשפיע ולשנות את הכל. ההבנה שיש פרופיל חברתי שונה לנפגעות ולנפגעים ושצריך לגבש תפיסות כלכליות וחברתיות חדשות להתמודדות עם המשבר היא קריטית.

מתוך חשיבה זו התחלנו ללמוד ולעבוד, יחד עם נציגות ונציגי קהילות וארגוני שינוי חברתי, ב7 קבוצות (בליווי שתיל, השל ומרכז אדוה). מתוך עבודת הקבוצות נוצרו כ-20 יוזמות למעבר צודק שהוגשו לפורום האקלים הישראלי שמוביל ח"כ לשעבר דב חנין תחת בית הנשיא.

את פירות העבודה הזאת ניתן לראות באתר המציג יוזמות למעבר צודק בתחומים כמו עבודה, בריאות, דיור, ביטחון תזונתי, עוני אנרגטי ועוד. את היוזמות האלה נציג בשארם וננסה לקדם את התפיסה של מעבר צודק אל מול משבר האקלים. מוזמנות ומוזמנים לקרוא על כך עוד באתר.

המאבק במשבר האקלים תלוי וקשור ישירות במאבקים חברתיים. צילום: תומר נויברג / פלאש90

בין הארגונים אשר לוקחים חלק בתהליך החשוב הזה, רבים מהם מוענקי הקרן החדשה לישראל: רופאים לזכויות אדם, קול רבני לזכויות אדם, האגודה לזכויות האזרח בישראל, מדד הביטחון לנשים, גרין ניו דיל לישראל, המוקד לפליטים ולמהגרים, ארגון סיוע לפליטים – א.ס.ף, קבוצת מרחב אזורי הוגן, אגודת הגליל, האגודה לצדק חלוקתי, מיזם אלחרומי, משקיעים באדמה, רובין פוד, מרכז אדוה, פורום הדיור הציבורי, כוח לעובדים ואחותי – למען נשים בישראל.

שתפו את הכתבה

הרשמו לניוזלטר הקרן

הירשמו עכשיו לחדשות הקרן וקבלו עדכונים מחזית המאבקים האזרחיים, הצלחות והישגים ואת מה שלא תמיד מגיע לתקשורת הממוסדת. קחו חלק פעיל במאבק על שמירת וחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל