ל
ת
ר
ו
ם

תרומתך לקרן החדשה לישראל מקדמת מציאות דמוקרטית, שוויונית וצודקת יותר.

כל תרומה מסייעת לנו להמשיך לפעול למען ערכי הקרן. רק ביחד נתרום להגשמת עתיד טוב יותר עבור כולנו.

כיצד אנחנו פועלים

חדשות

"למה ערבים בונים לא חוקי?"

צוות הקרן החדשה לישראל

21 באוגוסט, 2022

מחקר חדש ופורץ דרך בתחום הבניה ללא היתר ביישובים הערביים

בית דג'ן (נפת שכם). צילום: יורם שורק - ויקיפדיה

130 אלף אזרחים ערבים לא נולדו עברייני בנייה: ארגון סיכויאופוק והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי פרסמו מחקר חדש ופורץ דרך בתחום הבניה ללא היתר ביישובים הערביים. העבודה הכי מקיפה שנעשתה בתחום. לראשונה יש נתונים מלאים ומפורטים על התופעה, מיפוי של גורמי העומק, ודרכים לפתרון.

הממצאים צריכים לשנות את השיח הציבורי המאוד מזיק שקיים סביב התופעה, ואת המדיניות הממשלתית הקיימת לטיפול בה. התופעה של בניה לא מוסדרת זוכה למסגור מעוות ומטעה על ידי התקשורת, ולפעמים גם על ידי גורמים ממשלתיים – היא מוצגת כעבריינות שבמסגרתה העבריינים יוצאים נשכרים. המחקר מוכיח שלא כך הדבר.

הקליקו על הגיף לאתר האינטראקטיבי שנבנה במיוחד להצגת המחקר של סיכוי-אופוק

עמותת סיכוי-אופוק והמרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי סקרו לראשונה אי פעם את המספר המדויק של המבנים שאינם מוסדרים – ללא היתר בניה, בכל היישובים הערביים, ועשו סקירה מקיפה של התקדמות תהליכי התכנון והאישור של כל סוגי התוכניות בשנים האחרונות: תכניות מתאר, תכניות מפורטות ואיחוד וחלוקה. מטרת המחקר להציג תמונת מצב עדכנית של התכנון ביישובים הערביים ולבחון את התוצאות בפועל של המדיניות הממשלתית בתחום התכנון, הדיור והקרקעות, כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטות ממשלה רלוונטיות מהשנים האחרונות, ובראשון החלטות ממשלה 922, 959 ו-1480 לפיתוח כלכלי בחברה הערבית.

המחקר בוחן תצלומי אוויר משנת 2018 בנוסף לשימוש בנתונים ממערכות התכנון הקיימות, מתייחס לכל היישובים הערביים המוכרים בתוך מדינת ישראל, כולל היישובים הערביים בדרום, ואינו כולל ערים מעורבות ויישובים בתוך מועצות אזוריות יהודיות, ברמת הגולן ובירושלים המזרחית (ההתייחסות בדף היא למחוז צפון, חיפה והמרכז, אלא אם כן צוין שכולל גם את הנגב). בחלקו השני של המחקר, העוסק בהסדרת הבניה ללא היתר – המחקר לא כולל את הנתונים של הנגב, לרבות הכפרים הבלתי מוכרים.

שתפו את הכתבה

הרשמו לניוזלטר הקרן

הירשמו עכשיו לחדשות הקרן וקבלו עדכונים מחזית המאבקים האזרחיים, הצלחות והישגים ואת מה שלא תמיד מגיע לתקשורת הממוסדת. קחו חלק פעיל במאבק על שמירת וחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל