ל
ת
ר
ו
ם

תרומתך לקרן החדשה לישראל מקדמת מציאות דמוקרטית, שוויונית וצודקת יותר.

כל תרומה מסייעת לנו להמשיך לפעול למען ערכי הקרן. רק ביחד נתרום להגשמת עתיד טוב יותר עבור כולנו.

כיצד אנחנו פועלים

טור דעה

כאב אישי וקולקטיבי: החברה הערבית במלחמה

עו"ד אמל עוראבי

03 במרץ, 2024

החברה הערבית נמצאת תחת מכבש לחצים המאיים על החוסן שלה ומסכל כל אפשרות להתפתחות הישובים. אמל עוראבי מתאר את התחושות בימים אלה

בחירות מקומיות בטייבה. צילום: ג'מאל עוואד / פלאש90

הימים לקראת הבחירות המקומיות בכפר שלי היו אמורים להיות חגיגיים, שכן חודש הרמדאן קרב והבחירות לרשויות המקומיות הן האירוע הפוליטי החשוב ביותר לחברה הערבית בישראל.

אבל מי שביקר בכפר שלי בימים האלה לא ראה כלום מזה. במקום הוא מצא רחובות ריקים, תושבים מסתגרים בבתים ומרותקים מול הטלוויזיה, בעלי עסקים מודאגים, וצעירים חסרי מעש בבתיהם. מציאות זו אינה מוגבלת רק לכפר שלי, אלא מאפיינת במידה רבה את רוב הישובים הערביים.

תקופה זו מאתגרת עבור כל אזרחי המדינה, אבל לאזרחים הערבים האתגרים הופכים למשברים של ממש. הסיבה לכך נעוצה לא רק בהיות החברה הערבית מיעוט מוחלש ופגיע, אלא בעיקר בכך שבחסות המלחמה הפקרת החברה הערבית הפכה למדיניות. הגברת השליטה והבקרה עליה הפכה לאסטרטגיה, והסתה כנגדה לנחלת הכלל בתקשורת וברשתות החברתיות.

החברה הערבית נמצאת היום תחת מכבש לחצים המאיים על החוסן שלה ומסכל כל אפשרות להתפתחות הישובים.

לכל הפרטים, שמות המשתתפים ולרכישת כרטיסים >> לחצו כאן

מספר חסר תקדים של רציחות בחברה הערבית חתם את השנה שעברה, עובדה ששמה אותה דרגה אחת מתחת למקסיקו ביחס למספר הרציחות פר מאה אלף איש. על אף האמור לעיל, לא נראה שינוי משמעותי בשטח ביחס הרשויות למגפת האלימות. גם מתחילת השנה הזו, החברה הערבית מתעוררת בממוצע כל יומיים עם חדשות על רצח חדש. התרחבות מפת הפשיעה והאלימות הפכה את הישובים הערביים לאקס טריטוריות הנשלטות בידי ארגוני הפשיעה.

נוסף על הכאב האישי, החברה הערבית מתמודדת היום גם עם כאב קולקטיבי נוכח התמונות המגיעות מעזה, אליהן רוב הציבור הישראלי לא חשוף. כאב זה מלווה בפחד ממדיניות סתימת הפיות הרואה בכל הזדהות או חמלה כלפי ילדי עזה האומללים – תמיכה בטרור הראויה לענישה. השאלה שאזרחים ערבים שואלים היום היא איך המשטרה יכולה לעצור עשרות צעירים על לייק שעשו ברשתות החברתיות, אבל אל מול ארגוני הפשיעה מגלה אוזלת יד מוחלטת?

בחסות המלחמה, פועלת הממשלה לקידום מדיניות פוגענית וגזענית שהופכת את החברה הערבית לשעיר לעזאזל; שר האוצר מתכנן קיצוץ בתוכניות החומש לסגירת פערים בחברה הערבית, השרה לשוויון חברתי מאשימה את ראשי הרשויות הערביות בשיתוף פעולה עם ארגוני הפשיעה, והשר לביטחון לאומי מבקש לפגוע בציפור הנפש של החברה הערבית בחודש הכי קדוש לאסלאם על ידי הטלת מגבלות על הכניסה למסגד אל אקצא.

על אף כל האמור, לא תראו ערבים על מסך הטלוויזיה שלכם. לא תשמעו אותם ברדיו מביעים את קול החברה הערבית. במקום, תמצאו אייטמים על הערבי הטוב שתורם לחיילי הצבא, או על הערבי הרע שמסרב לגנות.

על כן החלטנו השנה לייעד את כנס חיפה השני לפוליטיקה לחברה הערבית בישראל, לדיון בסוגיות החברתיות הכלכליות והפוליטיות הבוערות בסדר יומה של החברה הערבית, עם הקולות האמיצים ביותר והדמויות הכי משפיעות על המציאות היומית של האזרחים. המטרה היא ליצור מרחב דיון פתוח ובטוח עם השותפים שלנו באקדמיה ובחברה האזרחית, שיעסוק בכל הסוגיות שנדחקו לחלוטין מסדר היום

אני מקווה מאוד לראות אותך איתנו בכנס. הוא ייערך באוניברסיטת חיפה, ב-5 במרץ. לכל הפרטים, שמות המשתתפים ולרכישת כרטיסים >> לחצו כאן

עו"ד אמל עוראבי
רכז תקשורת ערבית בקרן החדשה לישראל

שתפו את הכתבה

הרשמו לניוזלטר הקרן

הירשמו עכשיו לחדשות הקרן וקבלו עדכונים מחזית המאבקים האזרחיים, הצלחות והישגים ואת מה שלא תמיד מגיע לתקשורת הממוסדת. קחו חלק פעיל במאבק על שמירת וחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל