ל
ת
ר
ו
ם

תרומתך לקרן החדשה לישראל מקדמת מציאות דמוקרטית, שוויונית וצודקת יותר.

כל תרומה מסייעת לנו להמשיך לפעול למען ערכי הקרן. רק ביחד נתרום להגשמת עתיד טוב יותר עבור כולנו.

כיצד אנחנו פועלים

טור דעה

המלכוד שמחנה המרכז-שמאל נמצא בו בממשלת השינוי

מיקי גיצין

20 באוקטובר, 2021

אם לפיד מעוניין להיות מנהיג אמיתי, הוא צריך לשים את האינטרס הלאומי לפני האינטרסים הפוליטיים. יש לו כהונה שלמה לעשות את זה

צילום: שתיל סטוק / יוסי זמיר

התבטאות אחת של שר החוץ יאיר לפיד השבוע חשפה את המלכוד שמחנה המרכז-שמאל נמצא בו בממשלת השינוי. לפיד אמר בשיחה עם כתבים מדיניים שהתרחיש שבו ישראל תוגדר על ידי האו"ם כמדינת אפרטהייד קרוב מתמיד, ושהדרך למנוע אותו היא לפתוח במגעים מדיניים עם הפלסטינים. אלא שבאותה נשימה הוא הסביר שהממשלה לא תנהל משא ומתן עם הרשות הפלסטינית – גם כשהוא ייכנס לתפקיד ראש הממשלה.

לפיד בעצם מודה בכך שחידוש התהליך המדיני הוא אינטרס והכרח ישראלי, ושהתעלמות מהפלסטינים – אחרי יותר מעשור של סרבנות מדינית תחת נתניהו, שלכל דבר ועניין נמשכת גם בממשלה הנוכחית – פוגעת בישראל. זאת כשלעצמה תובנה חשובה, שעוד לא שמענו דמות בכירה בממשלה מבטאת בצורה כל כך ברורה. אך כפי שלפיד קובע, התנאים הפוליטיים הקיימים וההסכמים בין חברות הקואליציה לא מאפשרים שינוי במדיניות וחזרה למשא ומתן, וכל זמן שהממשלה בהרכבה הנוכחי לא צפוי כל שינוי בגזרה זו.

אפשר להבין את המצוקה של לפיד. אם לנתניהו היו שותפים בהונגריה, פולין וצ'כיה שלא התעניינו בפלסטינים, בזכויות אדם או באפרטהייד, ממשלת השינוי מעוניינת להתחבר למערב, לארצות הברית של ביידן, לקהילה הבינלאומית. בדיוק מי שמאוד מוטרד מהמשך הכיבוש, מהקיפאון המדיני וממצב זכויות האדם בשטחים. ומצד שני, האגף הימני בממשלה כופה שיתוק מוחלט בזירה הפלסטינית. מספיקה פגישה של בני גנץ עם אבו מאזן בשביל לגרום להם לצאת מהכלים. לפיד בינתיים לא מוכן ללכת כל כך רחוק. לפי ההצהרות שלו, הוא ממש לא מתכוון לשנות את זה.

זה מצב בלתי אפשרי. מבלי לזלזל בחשיבות של יציבות הממשלה, לא ייתכן ששר החוץ של ישראל ומי שבעתיד הקרוב צפוי להתמנות לראש הממשלה מוותר בשם היציבות על האינטרס הלאומי ומשלים עם פגיעה חמורה במעמדה של ישראל. הדרך של לפיד להיחלץ מזה, בינתיים, היא השיטה הידועה: להאשים את כל העולם, להגיד שכל מי שמבקר אותנו אנטישמי ושאם זה המצב, אנחנו בטח בסדר. אבל זה לא הולך ביחד. כפי שלפיד עצמו מבין, הסרבנות המדינית היא באחריותה הבלעדית של ישראל, לא משנה אם אומרים שהיא מדינת אפרטהייד או לא. להאשים את כל העולם באנטישמיות זה לא תחליף לגיבוש מדיניות נכונה שמשרתת את האינטרס הישראלי, כפי שלפיד מבין אותו.

הקשיים ברורים, אבל הנזק מטמינת הראש בחול ברור אפילו יותר. אם לפיד מעוניין להיות מנהיג אמיתי, הוא צריך לשים את האינטרס הלאומי לפני האינטרסים הפוליטיים. יש לו כהונה שלמה לעשות את זה.

שתפו את הכתבה

הרשמו לניוזלטר הקרן

הירשמו עכשיו לחדשות הקרן וקבלו עדכונים מחזית המאבקים האזרחיים, הצלחות והישגים ואת מה שלא תמיד מגיע לתקשורת הממוסדת. קחו חלק פעיל במאבק על שמירת וחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל