ל
ת
ר
ו
ם

תרומתך לקרן החדשה לישראל מקדמת מציאות דמוקרטית, שוויונית וצודקת יותר.

כל תרומה מסייעת לנו להמשיך לפעול למען ערכי הקרן. רק ביחד נתרום להגשמת עתיד טוב יותר עבור כולנו.

כיצד אנחנו פועלים

מגזין

משנה מציאות כבר 40 שנה

אסתר סיוון - מנהלת שתיל

21 באוגוסט, 2022

שתיל מסייע לארגונים להתמודד עם עולם של חוסר וודאות והיעדר יציבות, נוכח אתגרי השעה. בצד זאת הוא מחזק את המקצועיות של ארגונים ופעילים, פותח פתח להתחדשות וגם לתקווה: שיחד - ניתן לשנות, ניתן להשפיע, ניתן להצליח

אסתר סיוון, מנהלת שתיל מבית הקרן החדשה לישראל

היום קצת קשה להאמין, אבל עד לפני כ-40 שנה כמעט ולא פעלו בארץ ארגוני סינגור ומחאה, התארגנויות קהילתיות-מקומיות, ארגונים בחברה הערבית, ארגונים לחיים משותפים וארגוני זכויות ודמוקרטיה. היום יש לנו חברה אזרחית תוססת ובועטת, אבל אז זה כמעט לא עלה על הדעת. לכן, ההחלטה שקיבלה הקרן החדשה לישראל בשנת 1982, כשלוש שנים לאחר הקמתה, היתה מהפכנית. נקודת המוצא: כדי לחזק חברה אזרחית לא די במתן מענקים ובפילנתרופיה מסורתית, צריך גם ללוות ולסייע לארגונים ולהתארגנויות כדי שיוכלו לממש את משימתם.

כך הוקם שתיל. ברטרוספקטיבה ניתן לומר בגאווה: החברה האזרחית בישראל ותנועת השינוי החברתי צמחו והתפתחו לא מעט הודות להשקעה של שתיל בעבודת שטח ולמענקי הקרן החדשה לישראל.

שתיל הנביט ופיתח אסטרטגיות לשינוי חברתי, כשהוא ניזון מהידע והניסיון בזירה הבינלאומית, לומד ומייצר גם ניסיון מקומי. מאז, כבר 40 שנה, שתיל מייעץ, מלווה ומכשיר ארגונים; דואג לבניית תשתיות לטובת החברה האזרחית, מחבר בין ארגונים ושחקנים בשדה השינוי החברתי, בונה כוח משותף ומלווה ארגונים במהלכי שינוי מדיניות.

סניף חיפה והצפון של שתיל הוקם עוד בשנות השמונים של המאה שעברה, ומאז היווסדו ועד לימים אלה היה לבית לארגונים ולפעילים, מקום של הכשרה, התייעצות ובעיקר מפגש בין עמיתים ושותפים לחזון של שלום, שוויון ושותפות. סניף דרום של שתיל, בבאר שבע, נפתח ב-1994 ופתח עשייה רבת שנים הנמשכת עם היום ומלווה את האוכלוסייה הבדואית ואת כלל תושבי הנגב בדרכם להכרה וצדק חברתי.

אנו שמחים לבשר כי בימים אלו עולה לאויר סדרת ההסכתים (הפודקסטים) "מה זה משנה?" שהפקנו בקרן החדשה לישראל ובשתיל בשיתוף עם 'הארץ' לייבלס. הפרק הראשון עוסק בכפרים הבדואים הלא מוכרים ואחריו יעלו חמישה פרקים נוספים שיעסקו בצמצום פערים בתחום הבריאות בין פריפריה למרכז, בגזענות בחברה הישראלית, במאבק בכיבוש, הדרת נשים במרחב הציבורי ובחברה משותפת. עקבו אחרינו בכל פלטפורמות ההסכתים ובספוטיפיי.

העשור האחרון הוא עשור של אקטיביזם, קהילתיוּת, טכנולוגיה, רשתות חברתיות וכלים דיגיטליים, ותהליכים אלה עוד הואצו בעקבות מגפת הקורונה שפקדה את העולם. בישראל 2022 יחסי יהודים ערבים בישראל נמצאים במצב שברירי מתמיד, הסכם שלום עם הפלסטינים אינו נראה באופק, הפערים הכלכליים מתגברים, בחירות חמישיות בפתח והמרחב הדמוקרטי מצטמצם. שתיל מסייע לארגונים להתמודד עם עולם של חוסר וודאות והיעדר יציבות, נוכח אתגרי השעה. בצד זאת הוא מחזק את המקצועיות של ארגונים ופעילים, פותח פתח להתחדשות וגם לתקווה: שיחד – ניתן לשנות, ניתן להשפיע, ניתן להצליח.

אסתר סיוון,
מנהלת שתיל

שתפו את הכתבה

הרשמו לניוזלטר הקרן

הירשמו עכשיו לחדשות הקרן וקבלו עדכונים מחזית המאבקים האזרחיים, הצלחות והישגים ואת מה שלא תמיד מגיע לתקשורת הממוסדת. קחו חלק פעיל במאבק על שמירת וחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל