ל
ת
ר
ו
ם

תרומתך לקרן החדשה לישראל מקדמת מציאות דמוקרטית, שוויונית וצודקת יותר.

כל תרומה מסייעת לנו להמשיך לפעול למען ערכי הקרן. רק ביחד נתרום להגשמת עתיד טוב יותר עבור כולנו.

כיצד אנחנו פועלים

חדשות

העונה הכי אלימה וגזענית במגרשים בעשור האחרון

מתן סגל

30 במאי, 2023

סיכום דו״ח הגזענות והאלימות במגרשים לעונת 2022-23 בליגת העל לכדורגל: האלימה ביותר והגזענית ביותר שנמדדה לאורך שנות פעילות התוכנית

אוהדי בית"ר ירושלים חוגגים בפרעות. צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90

דו"ח הגזענות והאלימות לסיכום עונת 2022/23 של התכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל מציג תמונה עגומה. זאתי עונת המשחקים האלימה ביותר והגזענית ביותר שנמדדה לאורך שנות פעילות התוכנית. אנו רואים כי אוהדים אינם נרתעים לעבור על החוק, והעונשים הניתנים כנגדם אינם מסייעים במניעת המצב הקיים. עונת המשחקים נגמרה במזל גדול ללא אף הרוג, אך אם לא יתבצע שינוי לקראת עונת המשחקים הבאה, אין ספק לצערנו שגם אירוע זה עלול להתרחש.

הדוח מורכב באמצעות דיווחים של משקיפים בכל משחקי ליגת העל, שעל סמך עדותם מאוגדים כל אירועי הגזענות והאלימות, תוך הצלבת המידע עם פעולות בית הדין ודו"חות השיפוט ולצד סיקור תקשורתי. הדו"ח שואף לכלול בתוכו את כל האירועים שהאוהד הסביר עלול היה להיתקל בהם במגרשי הכדורגל. אנחנו חוזרים ומזכירים כי אנו התחלנו במהלך עונת המשחקים להפעיל קו חם עבור אוהדים הנתקלים באירועי גזענות, אלימות, הומופוביה ובכל אירוע שאינו נורמטיבי ולדווח לנו למספר 052-2820054.

עיקרי הדו"ח (לדו"ח המלא לחצו כאן):

  • במהלך העונה נשמעו 190 קריאות גזעיות במגרשי הכדורגל. יותר מפי 2 מהעונה בה נקראו הכי הרבה קריאות גזעניות עד היום (עונת 2015-16 שכללה 79 קריאות גזעניות).
  • מתוך כלל הקריאות הגזעניות, שנשמעו במגרשים, 28 הנמות על בסיס צבע עור.
  • בית"ר ירושלים הקבוצה עם הכי הרבה אירועי גזענות (78). אחריהם מכבי תל אביב (65).
  • במסגרת משחקי ליגת העל הועמדו הקבוצות 8 פעמים בלבד על קריאות גזעניות.
  • 167 אירועים של זריקת חפצים, אלימות ופריצות למגרש נספרו במגרשים.
  • במסגרת משחקי ליגת העל, הועמדו קבוצות הכדורגל על התפרעות אוהדים / התנהגות בלתי הולמת של אוהדים 94 פעמים.
  • מכבי חיפה הקבוצה שהועמדה הכי הרבה פעמים מול בית הדין על התפרעות אוהדים/התנהגות בלתי הולמת של אוהדים (18). אחריה בית"ר ירושלים והפועל באר שבע (15) ואחריהם מכבי תל אביב (13) והפועל תל אביב (9).
  • במכבי תל אביב נשמע ארבע פעמים העונה שיר האונס.
  • 7 קריאות הומופוביות נשמעו במהלך המשחקים. נציין כי כל קריאות אלו נשמעו על ידי בודדים, ובשלושה מקרים הושתקו בהתערבות הקהל.
  • 97 אירועים פירוטכניים הכוללים אבוקות, זיקוקים ורימוני עשן נספרו במהלך עונת המשחקים. זהו מספר חסר תקדים בשימוש בציוד פירוטכני.
  • במהלך עונת המשחקים 107 פעמים נשמעו שירים המזכירים מאפייני שואה.
  • במכבי חיפה נשמעו הכי הרבה שירים המשתמשים באזכורי שואה (74). גם בהפועל תל אביב נשמעו שירי שואה (32).

סרט מלחמה. כדורגל ישראלי. צילום: בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים

מתן סגל, מנהל תוכנית בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים: "כל אזרח בישראל חש את המתח והאלימות בחברה הישראלית. כמו שאנחנו יודעים, הכדורגל משקף את פני החברה, והאירועים שהתרחשו במגרשי הכדורגל מלמדים אותנו עד כמה המצב מדאיג. זאתי העונה הגזענית והאלימה ביותר שהתרחשה במגרשים, והערעור על החוק בקרב האוהדים – חצה כל גבול.

לאחר בחינת הנתונים אנחנו למדים שאין קורלציה בין העמדה לדין, ובין הפחתת האלימות והגזענות במגרשים. אנחנו למדים מכך שהכלים שניתנו להתאחדות לכדורגל לא מאפשרים לה לפעול כנגד המצב הקיים ביציעי הכדורגל.

כדי להתחיל ולטפל במגוון הבעיות שיש במגרשים שלנו, יש בראש ובראשונה למצוא את נתיב העבודה המשותף עם האוהדים על מנת שיהיו שותפים למאבק בגזענות ובאלימות. כמו כן, חייבים לחזק את חקירות הפנים כנגד אלו הפועלים באופן אקטיבי לפגיעה בחווית הצופה וקידום ענישה אישית שתרחיק אוהדים פורעים מהמגרשים לשנים.

אנחנו קוראים שוב לכל הגופים: ההתאחדות לכדורגל, מנהלת הליגות, נציגי המשטרה, משרד המשפטים, המשרד לביטחון לאומי, משרד התרבות והספורט ונציגי האוהדים, לשבת ולמצוא פתרון. אם ליגת העל תיפתח באותה צורה שהיא נגמרה, ההרוג הראשון הוא עניין של זמן.

שתפו את הכתבה

הרשמו לניוזלטר הקרן

הירשמו עכשיו לחדשות הקרן וקבלו עדכונים מחזית המאבקים האזרחיים, הצלחות והישגים ואת מה שלא תמיד מגיע לתקשורת הממוסדת. קחו חלק פעיל במאבק על שמירת וחיזוק אופייה הדמוקרטי של ישראל